Pressmeddelande: Nytt PLM-samarbete

Nytt nordiskt PLM-samarbete

Den 1 januari 2022 etablerade Nordcad Systems A/S (Danmark) och eBOM AB (Sverige) ett nytt företag under namnet eBOM by Nordcad AB. Det nya företaget är huvuddistributör för PLM-lösningar från Highstage A/S (Danmark).

Dessa bolag, som alla är viktiga marknadsaktörer inom mjukvara för produktutveckling och hantering av produktdata, har redan pågående samarbeten. Det nya partnerskapet skapar ytterligare möjligheter för kunder att lyckas inom PLM (Product Lifecycle Management) och QMS (Quality Management Systems).

eBOM AB – experter på PLM och QMS

Vi är väldigt glada över partnerskapet med Nordcad och möjligheten att erbjuda vår expertis inom PLM och QMS till ännu fler kunder i Norden” säger Daniel Nihlén, VD och grundare av eBOM.

Daniel Nihlén fortsätter: “Vårt framgångsrika samarbete med Nordcad ger oss möjlighet att utöka värdet i hela produktlivscykelhangeringen för våra kunder i Norden. Många av våra kunder utvecklar och tillverkar komplexa högteknologiska och medicintekniska produkter, och som ett enat team kan vi hjälpa dessa bolag att få ut sina produkter på marknaden snabbare och med mindre kvalitetsproblem.”

Vad gäller Highstage PLM nämner Daniel: ”Highstage möjliggör snabbt samarbete inom kundens verksamhet, och sammankopplade system och processer. Vi ser det som väldigt spännande att Highstage erbjuder en unik lösning med en arkitektur som låter oss skräddarsy verktyget för varje kund. Samtidigt är det en fullt skalbar molntjänst, som strömlinjeformar den övergripande produktlivscykelhanteringen för kunder inom hightech-segmentet, medicinteknik, industri och försvar.”

Nordcad Systems A/S – ECAD- och PLM-distributör

Nordcad Systems A/S har genomgått en spännande tillväxt de senaste åren med flera nya programvaror, nya marknadsandelar, och nya anställda. Bolaget utvecklas fortfarande i hög hastighet och ser en stor efterfrågan på PLM-lösningar.

”Vi är väldigt glada över det nya partnerskapet, och ännu gladare att välkomna tre kvalificerade medarbetare från eBOM. De har allihop många års erfarenhet av PLM och kommer fortsätta att utveckla en del av vår verksamhet som vi har sett stor potential i de senaste åren” säger Arvid Thorndal, VD för Nordcad.

Han fortsätter: ”Vi ser fram emot att presentera PLM verktyget till nya och existerande kunder som letar efter en lösning som kan hjälpa dem hantera dokument, komponenter och interna processer.”

Highstage A/S – PLM-utvecklare

Highstage A/S är mycket positiva och förväntansfulla över partnerskapet med eBOM by Nordcad, vilket ger dem branschkunskap, PLM-kompetens och marknadsinsikt. Det nya samarbetet för bolaget närmare kunder i Norden och medför ett ökat antal personer med avancerad Highstage-kompetens.

”Den entusiasm som eBOM by Nordcad tagit sig an vårt verktyg är en fantastisk bekräftelse på Highstage PLM’s kapacitet och prestanda. Vi ser verkligen fram emot vad detta samarbete kommer innebära” säger Per Reidar Ørke, VD för Highstage.

Daniel Nihlén, VD, eBOM by Nordcad AB – daniel@ebomnordcad.com +46 704 86 89 85
Arvid Thorndahl, VD, Nordcad Systems A/S – at@nordcad.dk +45 96 31 56 90
Per Reidar Ørke, VD, Highstage A/S – per.reidar.orke@highstage.dk +47 909 76 415